Jag som inte hade tid

Ännu en helg har passerat och det är skola igen. Helgen har varit mysig, med en trevlig middag hos min kusin, planerande inför en 85års fest, planerande av resor och jobb OCH förståss lite shopping. Köpte ett par super-snygga mörka jeans med skin-detaljer på Carlings. Har även letat överallt efter en tränings-topp, dock ingen lycka på den fronten...

Igår va farmor och farfar hemma hos oss och åt, vi hade riktigt trevligt, planerade lite resa och fikade med kaffe och glass. När de gått bakade jag bröd, som är så suupergott. Tar dock ett tag innan man kan baka ut det, men det är det heltklart värt!

Vetesurdegen jag kallar Billy:)

Dag 1
3 dl varmt Vatten
1 msk Honung
4 dl Vetemjöl

Rör ihop vatten, honung och mjöl i en glas eller metall burk (jag använder turkiskyoghurt burken). Förslut med lock eller plast. Förvara surdegen på ett varmt ställe i huset, det får gärna vara upp emot 30 grader.

Dag 2
Rör om i lilla Billy

Dag 3

1 ½ dl Vatten
2 dl Vetemjöl

Rör ner vattnet och mjölet i surdegen. Ställ tillbaka Billy på samma ställe.

Dag 4
1 ½ dl Vatten
2 dl Vetemjöl

Gör precis som dag 3.

Dag 5
Nu kan du baka med surdegen!
Om du inte har tid att göra det just idag, ställ in den i kylen och mata den med 2 dl mjöl och 1 dl ungefär 1-2 gånger i veckan. Eller så kan du  frysa in den i lagom storlekar. Då är det bara att ta fram en bit nästa gång du vill baka surdegsbröd.


Billy blir bröd! Utbakning av surdegen.
25g Jäst
3 dl Vetesurdeg
4 dl varmt Vatten
0,5 dl Ljus Sirap (lika gott utan)
1 msk Salt
8-10 dl Manitoba Cream eller Vetemjöl Special

ev. Tranbär, valnötter. ca 2-4 dl

Gör så här
Rör ut jästen i surdegen och vattnet. Blanda ned sirapen, saltet och mjölet. Knåda degen så länge du orkar eller arbeta den i en köksassistent. Degen skall vara smidig, lätt och lite klibbig. Låt den jäsa övertäckt i ca 1 ½ timme. Vik ihop degen lite lätt och forma den försiktig, utan att trycka ut luften, till ett stort bröd.
Låt brödet jäsa övertäckt ca 1 timme. Grädda brödet i mitten av ugnen på klädd plåt i 190 grader, ca 35 minuter. Låt brödet vila i bakduken tills det har svalnat.

Bröder blir supergott, och håller sig länge färskt om man skör det i skivor och fryser in det, men som sagt det tar ett bra tag innan det blir klart, så det är inte för någon med kort tålamod.

Nu ska jag plugga vidare på företagsekonomin

PUSS PÅ ER<3

Kommentarer
Postat av: 222ONLY

hahah gud! Jag kommer ihåg när du jag och vivi gjorde en sån deg! Men vi började bråka om vad den skulle heta. Du vill typ Kerstin, vivi : Torsten och jag bob eller ngt, hahah guuud<3

2010-04-14 @ 19:12:31
URL: http://222ONLY.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0