Kvällens tankar

Har nyss sett dokumentären om costa concoria. Så hemsk händelse. Det är sånt som verkligen inte får hända och sånt som man verkligen inte tror ska hända, när man hoppar på ett av världens största kryssare.

Kvällens tanke har ingenting med costa concoria att göra haha. Knäpp som jag är så har funderat på detta ett tag nu.. Varför säger man att man är I bilen, men PÅ bussen? Och att man är i Turkiet, men PÅ Sicilien? Ja jag vet att Turkiet är ett land och sicilien en ö, men vadå, kan man är väl inte mer I landet Turkiet när man är där än vad man är I Sicilien när man är där?

Det har säkert med grammatik att göra och jag har säkert lärt mig någon gång (typ i ettan eller tvåan på grundskolan) varför det heter i och på och varför man ska använda I vid vissa meningar och PÅ i vissa meningar för att få rätt betydelse på meningen, men det har jag glömt/förträngt a long time ago!

och visst det låter bättre att säga att man är på bussen än i bussen och att man är i bilen än på bilen. Fast egentligen är det ju samma sak. För om du är på bilen så menas det (och tolkas) att du är ovan på bilen, men säger du att du är i bilen så menas det (och tolkas) att du är inuti bilen, medans I och PÅ bussen har samma tolkning/mening och det är att man sitter inuti bussen.

Aja, I rest my case, men hade varit kul om någon hade förklaring till I och PÅ. Hahaha

Godnatt!

PUSS PÅ ER<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0